Reumatische aandoeningen

Wat zijn reumatische aandoeningen?

Er bestaan veel verschillende reumatische aandoeningen.

Reumatoïde Artritis

Zo’n 1 op de 100 mensen heeft hier last van. Vrouwen hebben vaker klachten dan mannen en het kan op iedere leeftijd beginnen, maar bij de meeste patiënten begint de ziekte op latere leeftijd.

Een frequent voorkomende vorm van reuma is Reumatoïde Artritis (chronische gewrichtsreuma). Het is een ziekte die voornamelijk de gewrichten aantast. In eerste instantie raakt het gewrichtskapsel ontstoken wat gaat zwellen en ontstekingsvocht gaat produceren. Aanvankelijk merkt een patiënt pijn en zwellingen in handen en/of voeten. Geleidelijk kunnen klachten over meer gewrichten ervaren worden en kan ook het kraakbeen en/of de botten worden aangetast. Typische zijn tekenen als vermoeidheid, ochtendstijfheid en lichte temperatuursverhoging. De diagnose wordt vastgesteld door de reumatoloog aan de hand van afwijkingen in het bloed en op röntgenfoto’s.

Een van de factoren die optreed bij Reumatoïde Artritis, is ontregeling van het eigen afweersysteem. De cellen gaan zich richten tegen het eigen lichaam. Reumatoïde Artritis wordt dan ook een auto-immuunziekte genoemd. Bij Reumatoïde Artritis vergissen de cellen zich en ruimen niet alleen de bacteriën en virussen op maar gaan ook de gewrichten en de gewrichtkapsels te lijf. Hierbij treden de ontstekingsverschijnselen op. Waarom dit gebeurt is (nog) niet bekend.

Medische behandeling en fysiotherapie bij R.A.

Met een goede behandeling kan het ziekteproces worden vertraagd, de pijn draaglijk gemaakt worden en blijvende beschadigingen aan de gewrichten worden verminderd.
Medicijnen vormen het belangrijkste middel om de ontstekingen af te remmen en de pijn te verminderen. Het gebruik van medicijnen beperkt zich bij de meeste mensen met RA niet voor een korte duur. Meestal is er voor lange tijd medicijngebruik nodig.

Steeds meer wordt de nadruk gelegd op “verantwoord” blijven bewegen, ook wanneer de ziekte actief is. Ervaringen en wetenschappelijk onderzoek hebben bewezen dat bewegingsfuncties die verloren zijn gegaan moeilijk zijn te herstellen. Ook voelt de patiënt zich minder moe door in beweging te zijn. De conditie moet ook op pijl blijven.

Het is dan ook van groot belang dat de patiënt voldoende beweging krijgt. De fysiotherapeut kan hierbij adviseren en instrueren hoe de patiënt binnen zijn eigen mogelijkheden het optimale resultaat behaalt.

Neem contact op of bel: +31 (0)46 – 451 3 965